Khalil Gibran "PROFETUL"

"Cand dintii tai zdrobesc un mar, spune-i in inima ta: semintele tale vor trai in trupul meu. Mugurii tai de maine vor inmuguri in inima mea, mireasma ta va fi respiratia mea si impreuna ne vom bucura de-a lungul tuturor anotimpurilor." Khalil Gibran "PROFETUL"

joi, 7 iulie 2011

MIRACOLUL ANTISTRES - PLANTELE ADAPTOGENE (I)

In urma cu aproximativ un an am auzit pentru prima data despre plantele adaptogene, iar aceasta denumire mi s-a parut oarecum ciudata ... si m-a facut sa ma intreb ... apoi, dupa ce m-am lamurit despre ce este vorba, am inceput sa le folosesc si sa le apreciez. Din acest motiv m-am hotarat sa povestesc aici despre ele... deci:

PLANTELE ADAPTOGENE 

Plantele adaptogene sunt plante tamaduitoare care si-au dovedit calitatile extraordinare si eficienta de-a lungul a mii de ani in tarile lor de bastina si care, datorita gamei largi de utilizari, dau impresia ca sunt prea bune pentru a exista cu adevarat .... si totusi ... ele exista si ajuta la restabilirea echilibrului psihic, hormonal  endocrin, precum si pentru a spori rezistenta noastra la agresiuni de mediu, psihice, sentimentale, biologice, imbunatatesc imunitatea ..... Cred ca pentru adaptogene cuvantul cheie este homeostaza (sau echilibrul???) pentru ca le pastreaza/le readuce la nivel optim in organism.
Dar... sa definim, caci Voltair spunea undeva ca (citez din memorie, sic!) "Pentru a putea avea un dialog, trebuie sa ne definim mai intai termenii", deci:
1. Un adaptogen este netoxic pentru consumator.
2. Un adaptogen produce un raspuns nespecific in corp - o sporire a fortei de rezistenta impotriva multiplilor stresori, incluzand agenti fizici, chimici si biologici.
3. Un adaptogen are o influenta normalizatoare asupra fiziologiei, indiferent de directia abaterii de la normele fiziologice cauzate de stresor.
Aceasta definitie a fost data in 1968 de catre Nikolai Lazarev si nu s-a schimbat prea mult de atunci, doar au fost aduse completari, sau mai degraba clarificari la cele spuse de el.
.... dar, sa trecem la fapte, adica la enumerarea lor si apoi la o descriere a ce anume stiu sa faca pentru noi.
Mai intai cele care se gasesc si la noi si le cunoastem deja, le folosim sau macar am auzit de ele daca ne intereseaza cat de cat plantele medicinale.
Busuiocul (Ocimum sanctum, Ocimum gratissimum) - DA -  banalul busuioc, pe care il folosim in bucatarie, sau ca ornament, sau ca sa indepartam insectele, sau il stim si-l simtim in apa sfintita si in ritualurile preotesti - busuiocul este un adaptogen si inca unul foarte puternic (va asteptati?). Un articol foarte bine documentat gasim in Formula As aici.

BUSUIOC SFANT
Lemnul dulce (Glycyrrhiza glabra, G. Uralensis)  - cunoscut mai ales ca reglator al problemelor hormonale ale femeilor. Tot in Formula As gasim detalii despre acest subiect si despre multe alte utilizari ale acestei minunate plante. De la aceasta planta se utilizeaza radacina.
LEMN DULCE (Glycyrrhiza glabra)
Coada calului (Equisetum arvense)  - o planta "relicva" la propriu, deoarece are o istorie de 400 milioane de ani (da, vedeti bine, este vorba de milioane de ani), o planta care a reusit sa supravietuiasca, adaptandu-se mediului. Nu vi se pare extraordinar? Mie mi se pare de-a dreptul fantastic... si de-a lungul timpului a invatat sa faca atatea si atatea pentru noi. Desigur ca tot in Formula As, aici, gasim multe, multe detalii despre calitatile acestei geniale plante.
COADA CALULUI (Equisetum arvense)
Napraznicul (Geranium robertianum) - are aceasta denumire populara care iti da fiori si cu toate astea stie sa ne ajute in atatea feluri ...stie sa trateze infertilitatea si sa ajute la inlaturarea tumorilor, sa vindece hemoroizi si cate si mai cate... si unde credeti ca am gasit cel mai interesant articol despre aceasta planta? ... aici, adica tot in Formula As, aceasta revista, pe care eu o consider o comoara de informatii pentru cei dornici sa foloseasca natura pentru pastrarea sanatatii, vietii si bucuriei de a trai. 
NAPRAZNIC (Geranium robertianum)
Azi, am sa inchei aici. Sper ca aceste informatii sa va fie de folos ...
Restul adaptogenelor, cele folosite din vremuri imemoriale peste mari si tari si care, relativ de curand, au intrat si la noi, intr-o postare viitoare, daca vi se va parea interesanta aceasta, desigur.
Pana atunci,
Sanatate, iubire, credinta!
Cu drag,
Luciana





4 comentarii:

  1. Atunci, am sa continui curand.
    Pupici,
    Luciana

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte fain blogul tău.
    m-aș bucura dacă ai continua ce ai început !

    RăspundețiȘtergere
  3. Curand, draga Thamara.
    Acum pregatesc cateva postari pentru blogul dedicat Doamnei Elena Nita Ibrian.
    Multumesc mult pentru aprecieri. Am tras si eu cu ochiul in blogul tau si mi-a placut foarte mult... sunt cel putin doua lucruri pe care mi le doream de mult: calendar cu fazele lunii si reteta de kimchi (una din mancarurile de care m-am indragostit cand am fost in Coreea).
    Cu drag.

    RăspundețiȘtergere